Sähköautojen koeajot kiinnostivat AlumniStudentWeekend-tapahtumassa

30. lokakuu 2017

Lähes 300 alumnia ja opiskelijaa osallistui tapahtumaan, jossa palkittiin Sähkötekniikan korkeakoulun vuoden alumni Kimmo Kalliola.

• alumni_seminar
  • alumnitoiminta

Englanninkielinen tekniikan kandidaattiohjelma käynnistyy 2018

13. lokakuu 2017

Ohjelmasta valmistuu digiyhteiskunnan huippuosaajia. Ensimmäiset pääaineet ovat Data Science ja Digital Systems and Design.

Opiskelu Tiede ja taide Muut

• digital_systems_and_design
  • data_science
  • bachelors_programme_in_science_and_technology

Professori Ville Pulkille kansainvälisen äänitekniikan järjestön palkinto

4. lokakuu 2017

Silver Medal Award -palkinto annetaan tunnustuksena merkittävästä työstä yhteisön eteen.

Palkitut

Terveyttä tekoälyllä: älysormus ja räätälöidyt hoidot esillä Tekniikan päivillä

11. syyskuu 2017

Tule ihmettelemään myös taikapataa, syötäviä hyönteisiä ja kuulemaan tuoreimmat uutiset tutkimusrintamalta.

Tiede ja taide Yhteistyö

• tekniikan_päivät

Metsähovi liitettiin Suomen viralliseen aikaan

29. elokuu 2017

Valokuitu liitti Otaniemen aikalaboratorion ja Kirkkonummella sijaitsevan radiotutkimusaseman yhteen. Tarkkaa aikaa tarvitaan muun muassa geodeettisissa mittauksissa.

Neljä Aallon tutkimusalaa maailman 50 parhaan joukossa

24. elokuu 2017

Aalto nousi Shanghai-vertailun kärkeen meritekniikan, tietoliikennetekniikan, kaivos- ja mineraalitekniikan ja johtamisen tutkimuksessa.

• Rankingit
  • tutkimus

Tähtitiedettä koulun pihalla

24. elokuu 2017

Aallon tutkijoiden tiedetuokioissa nuppineula ja rantapallo havainnollistavat aurinkokuntaa ja köydenpätkät verkostotutkimusta.

Tiede ja taide Yhteistyö

• tiedetuokio
  • scientists_at_schools
  • tutkijat_kouluissa
  • lumatoiminta

Kenestä Vuoden alumni 2017?

22. elokuu 2017

Sähkötekniikan Vuoden alumni valitaan toista kertaa. Lähetä ehdotuksesi 15.9. mennessä.

• vuoden_alumni

Tutkijoiden löytämä kosminen suurennuslasi paljastaa supermassiivisen mustan aukon syöksemässä ainetta avaruuteen

16. elokuu 2017

Tähtijoukon muodostama linssi paljastaa yksityiskohtia kaukaisen galaksin supermassiivisen mustan aukon tuottamasta plasmasuihkusta.

• metsähovi
  • avaruus

Piensatelliitit nopeuttavat avaruusohjelman toteuttamista

6. kesäkuu 2017

DI Antti Kestilä väittelee 9.6.2017 nopeista avaruustehtävistä.

• satelliittit
  • aalto1_satelliitti

Weisell-säätiöltä 50 000 euron lahjoitus Aalto-yliopistoon Metsähovin radiotutkimusasemalle

6. kesäkuu 2017

Lahjoitusvaroin 5,5 metrin radioteleskooppiin hankitaan ohjausmoottorit ja vastaanotin.

• metsähovi
  • Lahjoitus

NASA:n kansainvälisen sovelluskilpailun finaali järjestetään Suomessa elokuussa 2017

30. toukokuu 2017

Tapahtuma toimii myös näyteikkunana kotimaiselle avaruustoiminnalle.

• avaruusteknologia

Aalto-2-satelliitin ensimmäinen signaali saatiin Japanista

25. toukokuu 2017

25. toukokuuta kiertoradalle vapautettu Aalto-2 mittaa termosfäärin ominaisuuksia.

• satelliitit
  • Aalto-2
  • avaruusteknologia
  • Aalto-1

Supertietokone voi osoittaa auringonpilkkujen syntyteorian vääräksi

10. toukokuu 2017

Tutkimusryhmä olettaa yleisen mallin vastaisesti, että auringonpilkut syntyvätkin lähellä auringon pintaa.

• supertietokone
  • auringonpilkut
  • auringon_aktiivisuus
  • aurinkotutkimus
  • mallintaminen

Aalto-satelliittien laukaisut lähestyvät

6. maaliskuu 2017

Aalto-2 odottaa jo valmiina laukaisupaikalla. Aalto-1 siirretään todennäköisesti laukaisupaikalle lähiviikkojen aikana.

Tiede ja taide Tiedotteet

Metsähovissa kerätään merkittävää tietoa kansainväliseen käyttöön

12. tammikuu 2017

Suomalainen radio-observatorio on mukana konsortiossa, joka sai 10 miljoonan euron rahoituksen Euroopan komissiolta.

Sähköjärjestelmää koetellaan kulutushuippujen aikana

4. marraskuu 2016

Fingridin toimitusjohtaja Jukka Ruusunen puhui sähkön riittävyydestä Suomessa AlumniStudent Weekend 2016 -seminaarissa.

Varun Singhistä Sähkötekniikan korkeakoulun vuoden alumni 2016

29. lokakuu 2016

Ensimmäistä kertaa valittu vuoden alumni on tehnyt arvokasta työtä muun muassa suomalaisen startup-kulttuurin edistämiseksi.

Palkitut

Pitkä opiskelijaura huipentuu promootioon

7. lokakuu 2016

Tekniikan korkeakoulujen yhteisessä tohtoripromootiossa 7.10.2016 tohtorihattunsa saa joukko uusia tekniikan ja filosofian tohtoreita.

Muut

Rosetta-mission päättyminen merkitsee uuden alkua

30. syyskuu 2016

Tutkijat aloittavat entistä aktiivisemman tutkimusvaiheen. Rosetta-mittauksia on tehty Aalto-yliopistossa elokuusta 2014 alkaen.

Aalto-1:n laukaisu siirtyy marraskuulle

23. kesäkuu 2016

Satelliittia kuljettavan Falcon 9 -raketin lennon aikataulua on muutettu myöhästyneiden laukaisujen vuoksi.

Digitalisaation läpimurron monet mahdollisuudet

17. kesäkuu 2016

Kaikille avoin ja maksuton Internet Forum -yleisöluentosarja keskittyy digitalisaation ajankohtaisiin aiheisiin ja mahdollisuuksiin.

Tiede ja taide

Team Aalto semifinaaliin IEEE:n kansainvälisessä opiskelijoiden suunnittelukilpailussa

17. kesäkuu 2016

Vuosittain järjestettävässä kilpailussa Sähkötekniikan korkeakoulun opiskelijaryhmät ovat menestyneet erittäin hyvin.

Opiskelu

Ehdota sähkötekniikan Vuoden alumnia

25. toukokuu 2016

Vuoden alumni valitaan ensimmäistä kertaa. Lähetä ehdotuksesi 15. syyskuuta mennessä.

Yritysyhteistyö laajenee kesäopetukseen

27. huhtikuu 2016

Hyväksi havaittua työpajakonseptia jatketaan Protopaja-kurssilla.

Opiskelu Tiede ja taide Yhteistyö