Perhepäivässä lapset innostuivat tieteestä

17.09.2018

Työpajoissa lapset tutkivat karkkivärejä, rakensivat kolmiulotteisia rakennelmia ja ohjelmoivat robotin kulkemaan labyrintissa.

Sähkötekniikan korkeakoulu järjesti lauantaina 15.9.2018 hauskan ja mielenkiintoisen päivän korkeakoulun henkilökunnalle ja alumneille sekä heidän perheilleen. Ensimmäistä kertaa järjestetty perhepäivä kokosi Otaniemeen yli 500 pientä ja isoa tieteestä ja tutkimisesta kiinnostunutta.

ELEC-familyday-150918-6.jpg

ELEC-familyday-150918-8.jpg

Karkkitutkimustyöpajassa tutkittiin värikkäistä karkeista liukenevia värejä oikeilla tutkijavälineillä.

ELEC-familyday-150918-13.jpg

Aalto Juniorin puuhapajoissa kävijät pääsivät ohjelmoimaan robotin kulkemaan labyrintin läpi. Muissa puuhapajoissa tutustuttiin sähköön ja magnetismiin, liikennevalojen rakentamiseen ja ohjelmointiin sekä viestiteltiin kaverille valokuidun avulla.

ELEC-familyday-150918-18.jpgKarkkitehtuurityöpajassa lapset rakensivat vaahtokarkeista ja spageteista kolmiulotteisia geometrisia rakennelmia.

ELEC-familyday-150918-21.jpgLapset seurasivat tarkkaavaisina tutkija Piin esitystä.

ELEC-familyday-150918-25.jpg

Tekniikkaluentojen lisäksi Sähkötekniikan korkeakoulun tutkimukseen pääsi tutustumaan demopisteillä, joissa oli esillä muun muassa satelliittitutkimus, terveystuoli ja 3D-ääni.

ELEC-familyday-150918-2.jpg

Ulkona lapset pääsivät tutustumaan paloautoon, poliisimoottoripyörään ja panssariautoon.

Kuvat: Tuomas Sauliala