Väitös avaruustekniikan alalta, Venkatessh Ramakrishnan

2016-04-22 12:00:44 2016-04-22 16:00:02 Europe/Helsinki Väitös avaruustekniikan alalta, Venkatessh Ramakrishnan Väitöksen nimi on Blasaarien monitaajuusyhteys: työkalu säteilyn alkuperän ymmärtämiseksi http://old.metsahovi.aalto.fi/fi//midcom-permalink-1e5e47037e3b660e47011e580cb313637a8fa80fa80 Otaniementie 17, 02150, Espoo

22.04.2016 / 12:00 - 16:00
TUAS-talo, sali AS1, Otaniementie 17, 02150, Espoo, FI

Kun aktiivisen galaksin keskustassa lymyävä supermassiivinen musta aukko muuttaa ahmimansa aineen energiaksi, syntyvät lähes valonnopeudella liikkuvat plasmasuihkut sen molemmin puolin. Näiden suihkujen aiheuttaman säteilyn vuoksi galaksi havaitaan erityisen kirkkaana. Blasaarit ovat kirkkaimpia aktiivisia galakseja, koska niiden suihkut osoittavat suoraan kohti meitä. Suihkujen säteily muuttuu voimakkaasti kaikilla taajuuksilla radioalueelta gammasäteilyn alueelle asti. Tässä väitöskirjassa tutkitaan blasaarien muuttuvuutta käyttäen havaintoja sekä maan päälle että avaruuteen sijoitetuista teleskoopeista. Muuttuvuutta mallinnetaan käyttäen aikasarja-analyysia, minkä avulla on pyritty löytämään gamma-säteilyn toistaiseksi kiistanalainen syntypaikka suihkussa. Analyysissä on käytetty poikkeuksellinen pitkiä aikasarjoja: radiohavaintoja kahdenkymmenen vuoden ajalta ja gammasäteilyhavaintoja viiden vuoden ajalta. Kun radio- ja gammasäteilyn aikasarjojen muuttuvuutta verrattiin toisiinsa, pystyttiin gammasäteilyn syntypaikka suihkussa määrittämään yli viiden valovuoden päähän mustasta aukosta. Tätä merkittävää tietoa voidaan nyt käyttää, kun mallinnetaan aktiivisia galakseja simulaatioilla ja tutkitaan niiden kehitystä.

Vastaväittäjänä toimii professori Stefan Wagner, Landessternwarte Königstuhl, Universität Heidelberg, Saksa

Valvojana on professori Anne Lähteenmäki, Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, Radiotieteen- ja tekniikan laitos, Metsähovin radio-observatorio

Dissertation website

Väittelijän yhteystiedot: